Vinkkejä turvalliseen nettiostamiseen

Vinkkejä turvalliseen nettiostamiseen

1. Katso ensin verkkokaupan yleisilmettä ja kirjoitustyyliä. Mikäli sivuston kokonaisuus on heikko ja kieli ontuvaa, on syytä edetä sivustolla varoen.

2. Tutustu aluksi verkkokaupan toimitusehtoihin sekä kaupan yhteystietoihin. Selvitä etukäteen, onko asiakaspalveluun yhteystietoja, maksaako kuljetus, miten voit reklamoida ja miten maksettu kauppahinta mahdollisesti palautetaan. Ellet löydä kattavaa ja selkeää tietoa tuotteista, hinnoista, toimitusajasta, mahdollisesta takuusta ja peruutusoikeudesta ja palautuskäytännöistä, on todennäköistä, ettei kaupankäynti suju ongelmitta. Selvitä yrityksen toimintaa, esimerkiksi lähettämällä asiakaspalveluun kysymys ja arvioimalla yrityksen vastausta.

3. Selvitä myyjän luotettavuutta googlaamalla esim. ”verkkokaupan nimi” + problems. Keskustelupalstoilta löytyy usein muiden kokemuksia yrityksestä. Kiinnostavaa lisätietoa kotimaisista yrityksistä voi tarjota myös esimerkiksi Yritys- ja yhteisötietojärjestelmä (YTJ)

4. Arvioi tuotteesta annettuja tietoja ja tarkasta, että tuotteessa on käyttö- ja huolto-ohjeet. Suomeen tarjottavissa tuotteissa käyttöohjeiden on oltava suomeksi ja ruotsiksi. Suomeen tarjottavista elintarvikkeista on ostohetkellä annettava samat tiedot kuin tavanomaisesta kaupasta myytävistä elintarvikkeista lukuun ottamatta muuttuvia tietoja, kuten vähimmäissäilyvyysaika. Tarkasta etenkin ainesosaluettelo, tarvittaessa allergiaa ja intoleransseja aiheuttavat aineet sekä mahdolliset varoitusmerkinnät ja käyttöohjeet.

5. Kiinnitä erityisesti huomiota maksutapaan. Tärkeää on, että verkkokaupassa on useita maksuvaihtoehtoja. Etukäteismaksamisessa on riskinsä.

6. Turvallisinta on maksaa luottokortilla suojatussa yhteydessä, jonka tunnistaa lukon kuvasta osoitekentässä. Jos kaupan jälkeen on aihetta reklamoida, voit esittää vaatimuksen maksunpalautuksesta myös luottoyhtiölle. Oman oikeusturvansa voi suojata asioimalla ainoastaan vastuullisissa ETA-alueen verkkokaupoissa sekä ottamalla selvää tuotteiden maahantuontia koskevista säännöksistä.

Linkki: Netistä ostamisen opas yksityishenkilöille

7. Jos tarjous kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta – se usein myös on. Esimerkiksi ilmainen tuotekokeilu, kilpailuun osallistuminen tai arvonta voivat johtaa tilaukseen. Jos tuotteen luvattu vaikutus kuulostaa liian hyvältä tai tuotetta markkinoidaan ylistävillä superlatiiveilla, on markkinointi useimmiten humpuukia. Ihmetuotteita ei ole olemassa. Voit käydä tarkastamassa elintarvikkeille hyväksytyt terveysväitteet Euroopan komission ylläpitämästä hyväksyttyjen terveysväitteiden listasta.

8. Jos ostat lääkkeitä verkosta, tarkista verkkoapteekin laillisuus. EU-alueella on käytössä yhteiseurooppalainen tunnus laillisille verkkoapteekeille. Suomen verkkoapteekeissa tunnusta klikkaamalla pääsee luetteloon laillisista suomalaisista verkkoapteekeista. Tarkista, että verkkoapteekki on listalla. Lääkevalmisteiden hankkiminen ja tilaaminen postitse Euroopan talousalueen (ETA) ulkopuolelta on kielletty.

9. Tee kaikki yhteydenotot, kuten reklamaatio ja peruuttamisilmoitus, kirjallisesti niin, että sinulle jää talteen mm. viestin lähetysajankohta ja viestin sisältö. Lue sopimusehdot huolella.

10. Verkkosivuja päivitetään jatkuvasti. Muista tulostaa tai tallentaa tekemäsi tilaus, saamasi tilausvahvistus, toimitusehdot, tuotteen kuvaus tai mainos sekä myyjän kanssa käymäsi kirjeenvaihto. Tämä helpottaa asian selvittelyä ongelmatilanteessa.

0 comments on “Vinkkejä turvalliseen nettiostamiseenAdd yours →

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *